23 Haziran 2014 Pazartesi

Meksika: Palenque - San Cristobal De Las Casas

PALENQUE:

Tulum'dan 12 saatlik otobüs yolculuğu sonrasında, Chiapas eyaletinin Palenque şehrine vardım. Otogarda, iner inmez tur satıcısı bir abi elinde broşürle etrafımda dönmeye başladı. Palenque merkezde pek fazla görülecek bir yer olmadığını, görülmesi gereken yerlerin şehrin dışında bulunduklarını, başka insanlardan da duymuştum. Fiyatı oldukça düşürüp, başka acentaları da kontrol ettikten sonra turu satın aldım. Önce Maya uygarlığından kalma Antik şehre gittik. Meksika'da başka birkaç yerde olduğu gibi burada da saçma bir bilet durumu var. Girişte "Milli Park bileti" satıyorlar. Biraz ilerliyorsun bir bilet daha "Sebep?", "E o bilet milli park içindi bu tarihi bölge için!" cevabı... Bileti aldım, girdim içeriye. Piramitler çok büyük olmasada iyi durumdalar. Bir tanesine tırmanmak mümkün. Etrafta dolandım ve fotolar çektim. Hava dehşet sıcaktı. Şu meşhur büyük hasır klasik Meksika şapkalarından alaydım iyiydi :))

Maya'ların Astronomi, Matemetik, Mimarlık ve Sanat konusunda çağının ötesinde bir uygarlık olduğu biliniyor. Tüm bunların yanında savaşçı bir topluluk imiş. Piramitler tapınma amaçlı inşa edilmiş yapılar. Kurban seramonileri, ayinler vs buralarda yapılırmış. Ayrıca yön bulma amaçlı da kullanırlarmış. Sonrasında orman içinde devam edip Müze'yi gezdim. Takı, heykel, tablet vs gibi eserleri görmek mümkün.

Sonrasında "Misol-Ha" şelalesine gittik. Şelale fena değil. Arkasına geçmenin mümkün olması şelaleyi cazip kılıyor. Arkasına geçip güzel bir ıslandım :) Ayrıca yüzülebiliyor burada. Buradan Agua Azul'a devam. İçiçe enine yayılmış şelalelerden oluşuyor. Burası da fena değil. Fena değil diyip duruyorum zira şu ana kadar onlarca şelale gördüm ve beğenmem için gerçekten etkileyici olmaları gerekiyor. (Şımardım ben canım.. Kesin! :) Burada da yüzmek mümkün. Ayrıca sal ile başka bölümüne geçiliyor. Yukarı doğru tırmanırsanız da mağaranın içinde göre tertemiz suda yüzebilirsiniz. Aşağıdaki su biraz bulanık. Bolca Meksika'lı don atlet yüzüyorlar :))

Buradan San Cristobal De Las Casas'a yolculuk...

SAN CRISTOBAL DE LAS CASAS:

Sürekli viraj olan yolda sıkıntılı bir 5 saat. Otobüs bir o yana bir bu yana dönüyor. Feci çişim geldi, otobüste de tuvalet var ama o kadar sallanıyor ki üzerime işeme olasılığım çok yüksek. Artık tutamayacak haddeye geldim girdim tuvalete. Feci sıkı tutunarak yapmaya çalışıyorum. Yav gıcık şöför virajın birine bir girdi, yok böyle bir dönüş. Bırak sabit kalmayı, yıkıldım kapıya. Kapı açıldı dışarı fırladım :)) Bir yandan popoyu göstermiyim diyorum bir yandan içeri girmeye çalışıyorum, ulan ne yolmuş be kardeşim :))) Gıcık şöför 20 dk sonra mola verdi bide...

Palenque turundaki 3 Arjantin'li arkadaş, "Bildiğin Hostel var mı?" diye sordular. "Var" dedim, benim bildiğim hostele vardık saat 23:00 gibi. Yorgunluk had safhada; uyuduk kaldık. Sabah uyandım baktım hostel (Los Comellos - Gecesine 80 peso ödedim) şirin. Dışarı çıktım, bakalım neye benziyor bu şehir diye. Sokaklara daldım ki birden içim neşe ile doldu. Rengarenk evler, şirin sokaklar, restoranlar, kafeler, insanlar... Hostelimin bulunduğu Real De Guadalupe caddesi çok güzel bir yer. Devam ettim şehir meydanına(Şehir dediğim küçük bir yer) dolandım. Rengarenk kıyafetleri ile Maya uygarlığının torunları heryerde. Ellerinde hediyelik eşyadan türlü kıyafetlere kadar bir sürü şey satıyorlar.

Oturdum bir kafeye, bir bira söyledim. Ortamın keyfini çıkarmaya başladım. 20 dakika içinde 25 satıcı ve dilenen 10 kadar çocuk beni ziyaret ettiler. Bu yönü ile biraz üzücü tabi. Özellikle kadınlar ve çocuklar ortalıkta. Hemen yapıştım tabi kamerama. Kamerayı gören Maya'lar kaçışıp saklanıyorlar. Hiç istemiyorlar fotolarının çekilmesini. Para verirsen ayrı tabi. "Nedir bu kameradan kaçma olayı?" diye sordum hostel sahibine, fotoğraf makinasının ruhlarını çaldığına dair eski bir inanıştan bahsetti...

Her zamanki gibi arka sokaklara girdim. Meksika'da olduğumu hissettirdi bu şehir bana. Küçük bir restoran buldum girdim içeriye. Baktım muz ve mısır yapraklarına sarılmış bir çeşit dolma satıyorlar, ismi "Tamales". Mısır hamuru içine tavuklu meyveli baharatlı veya domuz etli, dana etli, peynirli, sebzeli karışik malzeme. Söyledim iki tane, tadları hiç fena değil. Doyurmaz diyordum doyurdu :) Baya bir hippi gördüm sokaklarda. Müzik yapanlar, el işi hediyelik eşya veya ev yapımı yiyecekler yapıp satıyorlar...

Akşamına hostele döndüm. Baktım Arjantin'li arkadaşlar tipik bir Arjantin yemeği yapmışlar beni de davet ettiler. Hep beraber güle eğlene yemek yedik sonra dışarı çıkıp canlı müzik yapan bir bar bulup eğlendik..

Ertesi gün meydandaki eski kiliseyi ve 20 De Noviembre sokağını gezdim, sokaklardan yiyecek, özellikle meyve satın aldım. Yemek fiyatları pahalı değil ama çok da ucuz değil (Bir sırt çantalı gezgin için tabi). Kalacak yer fiyatları, Hostel dorm (Yatakhane) fiyatları 100 pezo civarı, pazarlıkla 60-80 pezoya kalmak mümkün. Oda fiyatları 300-500 pezo civarı değişiyor. Tabi mütevazi hostellerde.

"San Juan Camulla diye bir yer var git gör" dediler. 25 dk minibüs yolculığu ile oraya gittim. 16. YY başlarında inşa edilmiş bir kilise var meydanda başka da birşey yok. Kiliseye girdim içeride yüzlerce mum yanıyordu. Dua edenler vs. Fena görüntü değildi. Bir tane foto çektim. Hemen birisi geldi makinemi aldı elimden "No Foto...No Fotoo!" diye sildi hemen fotoyu kontrol etti falan. Tamam kardeşim dedim çıktım. Arka sokaklara daldım bir okul gördüm öğrencilerle şakalaştım vs sonra feci yağmur eşliğinde döndüm.

Sonraki günlerde de dolandım şehirde. Bazen yalnız, bazen Arjantin'li arkadaşım Joanna ile. 3 gün yeterli gibi buraya. Ama çok sevip de haftalarca kalanları hatta buraya yerleşenleri gördüm. Bir tane şarap evi buldum, bir sürü bira içtim orada :D (Hostelimle aynı sokakta, ismi Vino de boca gibi bişeydi) Yemekleri fena değil; her içki siparişinizde küçük bir kanepe ikram ediyorlar. Şarap fiyatları çok ucuz değil. Ortam güzel ama. Her gittiğimde ilginç insanlarla tanıştım. Hatta Oaxaca'ya geçeceğim son akşam otobüsüme birkaç saat kala enternasyonal bir grupla tanıştım. Birinin evinde toplandık. Muhabbet sohbet süperdi. Çılgın tipler :) Sonra bir taksi çağırdılr feci ucuza beni otogara gönderdiler.