12 Temmuz 2014 Cumartesi

Guatemala - Flores - Tikal

Oldukça sıcak bir günde, çok sıkıntı yaşamadan Flores'e vardım. Önceden tavsiye edildiği üzere "Los Amigos" hostele vardım. Fiyat 50 Quetzal. Hostel renkli, diğer yerlere göre kalabalık, içinde restoran ve barı olan şirin bir yer. Flores, Peten Itza gölünde bulunan küçük bir ada ve heryer yakın. Akşam dışarı çıktım hostelin hemen yanında 5 quetzala buritos satan bir dükkan buldum. Tadları hiç fena değildi. Sonra ada etrafında dolaştım. Şirin bir yer. Öyle çok aktivitesi olan bir yer değil. İnsanlar buraya Tikal antik şehrini görmeye geliyorlar. Göl kenarında yiyecek satanlar, yürüyüş yapanlar, restoran ve kafeler. Huzurlu bir ortamı var. Adada bir süpermarketin içinde bulunan tek ATM (Para çekme makinesi) her zaman çalışmıyor. Adaya geleceklerin bunu hesaba katmaları gerekiyor.

Ertesi gün hostelden satın aldığım Tikal turuna çıktım. Tura 100 quetzal, giriş ücretine de 160 quetzal verdim.(Rehberler, "Siz sıraya girmeyin ben biletleri alırım" diyerek bilet fiyatı üzerine kendi komisyonunu da ekleyebiliyor.Fazla da bilet sırası yok.Dikkatli olmak lazım.)Guatemala, tarihi yerlere giriş açısından Meksika'dan daha pahalı. Tikal rehberin anlattığına göre MÖ 3. yüzyılda kurulmuş bir Maya şehri. Şehir zamanına göre oldukça büyükmüş.7. Yüzyıla gelindiğinde nüfus 120.000 civarı imiş ve bu dönemine göre oldukça büyük bir rakammış. Şehri diğerlerinden farklı kılan özellikleri ise Din ağırlıklı yapıların buluması. Atsrolojik araştırmalar için inşa edilmiş yapılar da bulunuyor. Rehberimiz Maya olduğu için kendi halkını ve tarihini öve öve bitiremiyor tabii. İspanyol'ların şehre ne kadar çok zarar verdiklerini, Maya kültürünü tanıyıp anlamaya çalışmadıklarından bahsetti. Bölgeye ayak basan İspanyol'ları "Mayav" diye karşılayan Maya'lar, aslında İspanyol'lara kendilerinin bölgenin yerlisi olduklarını söylemeye çalışıyprlarmış ancak "Mayav" kelimesini duyan İspanyollar, yerli halka "Maya" ismini vermişler. Bu tura başka rehberlerle çıkan arkadaşlarla konuştuğumda her rehberin aynı şeyleri anlatmadığı çıktı ortaya. Bu da bir dip not.

Şehir oldukça büyük. Tümü ortaya çıkarılmamış. Rehberin söylediğine göre görünen kısım %20 si. Restorasyon ve kazı çalışmalarının yüklü maliyeti, ülkenin maddi durumu pek iyi olmaması sebebiyle çalışmalar yavaş. Farklı ülkelerin (ABD ve İspanya gibi) sponsorlukları ile bölgede bazı eserler günyüzüne çıkmış. Etrafta yürürken tepeler görüyorsunuz ve aslında o tepeler ağaçlar ve toprakla kaplı piramitler. En uzun piramidin 70 metre olduğu söylendi.

Parkın içinde gezerken Tarantula örümceği, çeşit çeşit kuşlar, tepemize meyve fırlatan maymunların yanısıra ve Jaguar ile karşılaşabileceğinizi gösteren tabelalar gördük. Tarantulayı bulunduğu ağaçtan alıp insanların yüzüne koyan, korkutan rehber çok eğlendi. Finali en yüksek piramide çıkıp etrafı ve gün batımını izleyerek yaptık. Manzara gerçekten güzeldi. Önümüze dizilmiş ağaçlar, ağaçların arasından yükselen birkaç piramidin tepesi ve harika gün batımı...

Guatemala seyahatimin Meksika'nın gölgesinde kaldığını söyleyebilirim. Semuc Champey ve Kamba mağarası hariç tabi. Buralarda çok iyi vakit geçirdim. Tikal turunun da tatmin edici olduğunu söyleyebilirim. Maya halkının fazlalığı dikkat çekici. Bazı bölgelerde İspanyolca ikinci dil. Halk Maya dili olan Kikçe dilini konuşuyor. Ülke pahalı değil. Tatil yapmaya gelen birisi için oldukça ucuz bir yer. Ancak sırt çantalı gezgin için söylendiği kadar ucuz bulmadım. Güvenlik sıkıntısı yaşamadım ama sıkıntı yaşayabileceğim durumlardan kaçındım. Gece yolculukları pek tavsiye edilmiyor...